* Zwolle 12 augustus 1905 - † Amsterdam 19 december 1987
Joan Remmelts werd in Zwolle geboren als zoon van een procuratiehouder. De wens om acteur te worden was al vroeg aanwezig, maar werd niet gesteund door zijn ouders. Uiteindelijk besloot hij in Amsterdam naar de Toneelschool te gaan en behaalde daar in 1929 zijn diploma. Hij maakte vervolgens zijn debuut in 'n Jongen of 'n meisje bij het gezelschap van Rika Hopper. Dit gezelschap verruilde hij voor het Rotterdamsch-Hofstad Tooneel onder leiding van Cor van der Lugt Melsert.
In 1931 nam zijn carrière een andere wending toen hij zich aansloot bij het Centraal Toneel. Samen met Mary Dresselhuys, waar hij later mee trouwde, Cees Laseur en Rie Gilhuys behoorde hij voor een periode van veertien jaar tot de vaste kern van dit gezelschap. Ze hadden een groot repertoire met veel nieuwe stukken uit het buitenland zoals Dood van een handelsreiziger. De rollen leken op het lijf van de vier acteurs te zijn geschreven en ze bonden in korte tijd een groot en vast publiek aan zich. Dresselhuys omschreef Remmelts in deze periode als iemand die op de première nooit klaar was, maar pas na tien voorstellingen op zijn best was.
Na de oorlog richtte Remmelts samen met Cor Hermus toneelgroep Commedia op, maar hij verruilde deze in 1957 voor het Rotterdams Toneel, waar hij zich vooral kon profileren als regisseur. In 1948 had hij immers al de 'Regieplak' ontvangen. Bovendien werd Remmelts leraar aan de toneelschool en bleef daar tot 1972 in dienst. Waar een andere acteur al op vijfenzestigjarige leeftijd met pensioen zou gaan, daar stortte Remmelts zich op het lichtere acteerwerk. Hij speelde in musicals, dat om een aanpassing van zijn toneeltechniek vroeg.
Op latere leeftijd concludeerde hij dat tijdens zijn acteursbestaan vele speelstijlen de revue zijn gepasseerd, maar voor hem bleven de wortels van het theater hetzelfde. Het enige dat hij betreurde was dat het publiek minder belangstelling had gekregen voor het theater. Remmelts wist zich in alle speelstijlen goed staande te houden en ontwikkelde zijn eigen stijl, die ironisch en scherpzinnig was. Bovendien was hij in staat met kleine nerveuze gebaren en gezichtsuitdrukkingen diepe en grote gevoelens weer te geven. Overdrijven deed hij nooit en hij liet eerder vermoeden dan dat hij toonde wat hij wilde weergeven. Naast musicals verleende hij in deze latere periode ook zijn medewerking aan films en televisieproducties. Tevens was zijn privé-leven erg rumoerig. Na zijn scheiding van Dresselhuys en zijn latere scheiding van Elisabeth Versluys was hij jarenlang samen met de veel jongere Karin Hauer.
Zijn dood
Remmelts stierf in stilte, zijn zoon liet aan verschillende dagbladen weten dat zijn vader overleden was. De begrafenis zou plaats vinden in familiekring waarbij dus geen plek was voor de pers. En zo geschiedde. Op Zorgvlied, Amstelveen.
Met de dood van Joan Remmelts verloor de toneelwereld een weloverwogen en rustige acteur, die tevens bewonderd werd om zijn kennis van alternatieve geneeswijzen en astrologie. (2006)
Literatuur
- Lammers, F. 'Toneel is als het goed is een projecteren van het leven' in: Trouw, 15-10-1979.
- Honig, P.H., Acteurs- en kleinkunstenaarslexicon. (1984)
- 'Joan Remmelts veertig jaar tonelist' in: NRC Handelsblad, 30-09-1969.
- 'Joan Remmelts overleden' in: Vrij Nederland, 09-01-1988.
- 'Remmelts (82) was 'rots in de toneelbranding'' in: Het Parool, 21-12-1987.
- 'Joan Remmelts halve eeuw op de planken' in: Televizier 29-09-1979.
- Loggem, M. van, 'Acteur Joan Remmelts: Toneel is een soort ziekte' in: Algemeen Dagblad, 10-09-1969.