Mar, Josefien Johanna de la (Fien)

Geschreven door Maaike Polman op . Gepost in Kunst & Cultuur

 

* Amsterdam 2 februari 1898 - † Amsterdam 23 april 1965

 

Delamar1Josefien Johanna de la Mar werd geboren als telg uit een roemrijke acteursfamilie. Zo stond 'Fientje' op haar veertiende al in het 'kermistheater' van haar vader. Grote bekendheid kreeg zij echter door haar rol in de operette Madorah in 1917. Fien speelde in haar beginjaren voornamelijk bij gezelschappen van haar vader, maar werd later ingelijfd bij het Rotterdamsch Hofstad Tooneel, waar zij met haar vader als Eliza in Pygmalion schitterde. Naast toneel en operettes, acteerde zij ook in het cabaret en de film. Vooral haar eerste film, De Jantjes, is bekend.
Tijdens haar carrière was Fien een echte 'diva'. Ze had moeilijkheden met begeleiders en was ongedisciplineerd. Ze acteerde met haar ziel en niet met verstand. Door deze houding is ze groot geworden, maar heeft ze nooit bij gezelschappen als die van Rooijaards op de planken gestaan.
Haar man Piet Grossauw was de enige die haar persoonlijkheid de baas kon. Na de oorlog kocht hij een oude school in de Marnixstraat om een theater te beginnen: het De la Mar theater. Het theater opende met Maya, waarin een onmogelijk stuk groot gebracht werd door de persoonlijkheid van Fien. In 1952 werd het theater echter verkocht aan Wim Sonneveld.
Na de dood van haar man ging het bergafwaarts met Fien en deed zij haar eerste poging tot zelfmoord, waar ze een verminking aan haar linkerarm aan overhield. Ze probeerde vervolgens haar comeback te maken, maar dit was geen succes. De jeugd had haar plek ingenomen en niemand had meer belangstelling voor haar acteerprestaties.

Fien was zeer melancholisch en dit schemerde door in haar acteerprestaties. Bovendien was ze zeer moeilijk in de omgang, wat uiteindelijk leidde tot haar 'vergane glorie', zoals ze dat zelf omschreef. Door de eenzaamheid na de dood van haar man en het niet accepteren van haar verloren carrière, werd zij depressief en raakte zij verslaafd aan de alcohol.
Haar comeback na haar eerste zelfmoordpoging was niet veelbelovend en nadat ze slechts haar poezen nog over had als vrienden, besloot zij op paaszondag 1965 zichzelf uit het raam te gooien van haar woning in Amsterdam. De man van de VANA winkel aan de overkant vond haar, terwijl ze nog leefde, maar een spoedoperatie in het ziekhuis was tevergeefs. Ze eindigde net als haar grootvader Charles de la Mar eenzaam. Op de vraag waarom zij zelfmoord pleegde, antwoordde zij: "Om alles".

Aangezien Fien geen familie meer over had, werd haar uitvaart en bijzetting in het familiegraf geregeld door het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars. Haar rouwadvertentie bevatte ook geen persoonlijke noot. Ironisch genoeg, waren de 'vrienden', die zij niet meer dacht te hebben en die niet meer met haar om konden gaan, allemaal aanwezig bij de uitvaart. Verschillende collega's vormden haar erewacht en de lopers naast de kist tijdens de herdenkingsbijeenkomst in het Nieuwe de la Mar theater. Opvallend was ook dat er ondanks haar gedrag, een grote schare bewonderaars en collega's langs de weg stond tijdens het vervoer van haar ontzielde lichaam van het theater naar Zorgvlied.

Delamar2Bij haar uitvaart werd vooral gesproken over haar gloriedagen, zodat haar roem uiteindelijk niet vergankelijk zou worden. Jammer genoeg bleek in 1972 de grafsteen van Fien zwaar verwaarloosd te zijn en werd deze weggehaald door Zorgvlied. Uiteindelijk is er toch een nieuwe steen voor Fien gekomen, waar slechts de tekst "Fien de la Mar - Actrice" op staat. Haar man wordt hierop niet vermeld, maar ligt ook op deze plek begraven. Het graf heeft een sobere uitstraling en weinig is opvallend. Zo anders dan zij was. (2006)

 

 

Beeldbank

Tijdelijk niet beschikbaar

  • Begraafplaatsen
  • WO II
  • Crematoria

 

Foreign section

Contact

E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.